Om el-hockey

El-hockeyafdelingen

Hvem kan spiller El-hockey
El-hockey er en sportsgren der henvender sig til handicappede børn og unge, hovedsagligt med et fysisk handicap.

El-hockey spilles af børn og unge i alderen 4 år og opefter i specielle El-hockeystole som forefindes i klubben, ved særlige indretning kan bopælskommunen ansøges om en El-hockey stol.

Hvad er El-hockey
El-hockey spilles i nogle små, specialbyggede, elektriske kørestole (de såkaldte sportsstole), og der stilles store krav til den enkelte spillers færdigheder hvad angår boldkontrol, overblik, reaktionsevne og spilforståelse i et højt tempo. Stolene kan køre 14 km/t, og den vigtigste del af stolen i relation til bolden er staven (det kryds af plast, der er monteret forrest på stolen). Det er den man bruger til at kontrollere bolden med, og ved afleveringer og afslutninger er den et helt uundværligt redskab. Staven sidder helt fast, så det er stolens bevægelser der giver bolden fart og retning.
Stolen styres via et joystick som giver afleveringer, snævre driblinger og flotte mål.

Kort om El-hockey
Hvert hold har 3 spillere på banen ad gangen, hvoraf den ene som regel er målmand, men et hold kan også vælge at spille med 3 markspillere. Der er altså fire til seks markspillere på banen ad gangen, og det medfører naturligvis, at der er mange en-mod-en-dueller, og som en følge af dette er spillet ofte meget actionpræget og intenst. På grund af de få spillere kan en enkelt god screening skabe en helt åben målchance, så de spillere, der ikke lige er i nærheden af bolden, kæmper ofte en hård kamp for at skabe plads til deres medspillere. Derfor er der også altid 2 dommere i en kamp. For nok er det tilladt at fighte, men voldsomme berøringer af modstanderens stol er strengt forbudt, og skal øjeblikkeligt stoppes.

Lidt om os
Gymnastik- og Idrætsforeningen ORIENT er Rødovres største idrætsforening.
Orient er en flerstregnet idrætsforening som også tilbyder sport for handicappede og har haft El-hockey på programmet siden 1995.
Alt omkring El-hockey foregår på frivillig basis, det være sig træner, holdleder, mekanikker, dommer og ledelse.
El-hockey har brug for at alle forældre, hjælper m.fl. giver en hånd med både på træningsaftnerne, til stævner og i klubben for at give vores handicappede medlemmer en god sportsoplevelse. Vi er af den opfattelse at alle har et eller andet at byde ind med, så alle små som store opgaver løses i fællesskab.

TRÆNING:
Rødovrehallen Hal 1, Rødovre Parkvej 425,

• Holdet for begynder og let øvet træner fra 17:00-18:30
  • Holdet for øvet træner fra 18:30 – 20:00

KONTINGENT:
550,00 kr. pr. kvartal.

Download vores folder her.

Besøg evt. www.el-hockey.dk

elsass fonden